Co-Construction

Description
  • Date: juni 29, 2020

Co-Construction

“Hoe kunnen we bijdragen aan het verbeteren van de sociale, cognitieve of motorieke vaardigheden van leerlingen op het autistisch spectrum in het speciaal onderwijs door een esport toepassing te ontwikkelen?”

In samenwerking met een aantal studenten van de opleiding CMGT ben ik aan de slag gegaan met deze ontwerpvraag. We hebben een proces aangehouden wat opgedeeld is in 4 fases: Connect, concept, reconcept & create. Door zowel desk- als fieldresearch toe te passen hebben we genoeg kennis opgedaan om ons te kunnen verplaatsen in de doelgroep. Daarnaast besloten we om gedurende het proces dicht in contact te blijven met de doelgroep om het product zo goed mogelijk te laten aansluiten bij hun voorkeuren en eisen.

Aangezien het een breed onderwerp is in combinatie met een doelgroep die uit veel verschillende personen bestaat besloten we ons te richten op een specifiek onderdeel. Door verschillende methodes toe te passen kwamen we tot de conclusie dat het cognitieve en sociale aspect de meeste mogelijkheden bood.

Ons product is een game die de gebruiker samen met een andere gebruiker zal spelen. Doordat beide gebruikers andere informatie krijgen, hebben ze elkaar nodig om het doel te behalen. Op deze manier stimuleren we de gebruiker om samen te werken en om zich te verplaatsen in de ander.

Het Proces

Hierboven is een overzicht te zien met onze ontwerprichtlijnen. Daarnaast staan de inzichten waarop deze richtlijnen zijn gebaseerd.

Hieronder is te zien hoe we verschillende user tests hebben uitgevoerd. Door onder andere de methode ‘card sorting’ toe te passen hebben we veel inzichten hieruit gehaald.

Met het programma Maze hebben we verschillende user- & AB-tests kunnen uitvoeren. Hier links is te zien wat voor data we hebben ontvangen uit deze tests. 

Hierboven is te zien hoe we card sorting hebben toegepast. Op deze manier hebben we kunnen filteren welke onderdelen onze doelgroep belangrijk vonden die een game zou moeten bevatten.